ÇOCUKLAR SORUN ÇÖZÜYOR
Uygulamış olduğumuz ‘Beyin Fırtınası’ etkinliği Dr.De bono tarafından
geliştirilmiş ve ezberciliğe iten kalıplaşmış öğrenme modeline karşı Yaratıcı
Düşünmeyi ön plana çıkaran bir etkinliktir. Amacımız yönergemiz ışığı
altında konu edilen soruna, cocuğun özgür bir ortamda,dilediğince cevap vermesi
ve böylece hem yaratıcı düşünme gücünü geliştirmek, hem de olaylara karşı
çocuğumuzun ve yakın çevresinin bakış açısını gözlemlemektir.
Çünkü bu tip etkinliklerde
çocuğumuzun bulduğu pratik çıkış yolu, onun ve yakın çevresinin problemleri
nasıl değerlendirdiği, analiz ettiği ve nasıl bir çıkış yolu aradığı ile direk
bağlantılıdır.
Örneğin bir kedi ve köpek problemi aslında politik bir sorundur:
Birbirinden farklı olan insanların birbirleriyle kavga etmelerini engellemek !
Bu farklar ırksal, dini, ideolojik ya da ulusal temeller üzerine
olabilir.Kediler ve köpekler, ırksal ve kültürel açıdan herhangi iki insan
grubu kadar farklıdır ve geleneksel olarak birbirleriyle durmadan kavga
ettikleri düşünülür.
Çocukların bir kısmı bu kavgaya psikolojik (örn. Kedi ve köpek arkadaş
olmaya karar verdiler), bir kısmı da fiziksel yollarla(örn. Kedi ile köpeğin
arasına engel koyarım )çözüm bulmuştur.
Bir kedi ile köpeğin kavgasını durdurmak için, bu sorunu kendi başlarına
çözmeleri gerekmektedir.
Çocuklarımızın çözüm yollarını incelediğimizde aslında yetişkinlerin
düşüncelerinden hiç de farklı olmadığını görmekteyiz.
Bunu da kedi-köpek probleminden örneklerle açıklamak yerinde
olacaktır.Çocukların en sık cevaplar aslında değişik ülkelerin olaylara bakış
açılarıyla benzerdir.
Örn.:Kedi ve
köpeğin boynuna zincir takarım.(vize,pasaport,…..gereklilikleri)
Örn.:Kedi ve
köpeğe ayrı ayrı yemek veririm(Dikkati başka yöne çekme)
Örn.:3. Bir kişi
korur (Güçlü arkadaşın varsa daha az düşmanın olacaktır.)
Örn.:Ayrı
yerlerde bulunmak (Ulusal sınırlar içine koymak)
Tüm bu etkinlik sırasında çocuğun bulduğu çözümün doğru/yanlış
sınıflandırılmasının olmaması, kabul edildiklerini ve kendi fikirlerine değer
verildiğini hissetmeleri, kendilerine olan güveni artırmaktadır.
Sistemli bir şekilde uyguladığımız Çocuklar sorun çözüyor etkinliğini kısaca
‘’ İnsan düşüncesini daha
kaliteli kılmak için yapılan yatırım ‘’ olarak özetleyebiliriz.
Dünyada her geçen gün yaygınlaşan bu etkinliği ‘’Türkiye’ de okul
öncesi eğitimde ilk defa uygulamaktan (1997 ) ve bu kadar olumlu sonuçlar
almaktan dolayı bizler çok büyük zevk aldık. Umarız tüm velilerimizle de aynı
duyguları paylaşırız…